Cill Chriosd Church

75 x 100 cm, © 2016, € 1 500,00
Tweedimensionaal | Schilderkunst | Olieverf | Op papier

In  de brede vallei van Swordale op het eiland Skye in Schotland ligt deze ruïne van het laat-middeleeuwse kerkje Cill Chriosd (Gaelic voor de ’Kerk van Christus’). Het is moeilijk voor te stellen als je in zo’n totaal verlaten landschap bij de resten van dit kerkje staat, dat het hier slechts een eeuw geleden zinderde van de industriële activiteit. Er waren marmergroeven, een spoorlijn en een fabriek. Van  de fabrieksgebouwen, de huizen van de arbeiders en de spoorlijn is nu niets meer te bekennen. Het kleine kerkje van Cill Chriosd is getuige geweest van de opkomst en ondergang van al deze menselijke activiteit en met uitzondering van een paar overgebleven littekens in het landschap is het alsof hier nooit iets gebeurd is. Inmiddels heeft de natuur langzaam maar zeker ook hier haar rechten hernomen: de muren van het kerkje worden overwoekerd door klimop.