Monumenten Door mensenhanden gebouwde objecten, zoals kerken, kastelen, ruïnes, bruggen, etc. hebben model gestaan voor deze werken.

uit 1992 tot 2023 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Ireland 2023

2023

We zijn hier in het Franciscaner klooster van Askeaton, dat aan de rivier de Deel ligt, in het graafschap Limerick in Ierland. Het klooster werd in 1389 gesticht door Gerald Fitzgerald, 3e graaf van Desmond en ´Lord Chief Justice´ van Ierland. Andere bronnen suggereren de meer waarschijnlijke stichtingsdatum van 1420, toen het klooster een begraafplaats werd voor de familie Fitzgerald. In dat geval was Gerald's zoon James de stichter en eerste belangrijke weldoener. De uitgebreide resten van het klooster zijn een imposant middeleeuws bouwwerk, waar in de kloostergalerij een beeld van Sint Franciscus uitgehouwen is om de Franciscaner broeders te herinneren aan hun patroonheilige. Zonder rondleiding verkennen wij dit voormalige klooster. Ik heb het gevoel dat er in deze ruïne veel gebeurd is. Kijkt er nu een hier opgesloten ongehuwde moeder of kind naar ons? Nee, dat is verbeelding, maar ik vraag mij af of er nu veel veranderd is in het zwaar katholieke Ierland….

Boot Jakobselvkaia 1

2017

Aan de kust van het schiereiland Varanger, bij het in 2006 opgerichte Varangerhalvøya Nasjonalpark (‘halvøya’ betekent half- eiland), op een van de noordelijkste punten van Noorwegen, ligt het dorpje Jakobselvkaia. Het is een vissersdorpje met een klein haventje. Overal rondom staan conische stapels houten palen, er hangen visnetten te drogen op hoge rekken en oude, zo te zien niet meer gebruikte vissersboten staan op het droge. Het Varanger-schiereiland, bestaat uit grassige of stenige vlakten (‘blokkmark’) en een lage bergrug met als hoogste punt de 366m hoge Skipskjølen. Het heeft een Arctische flora en er leven o.a. rietganzen, dwergganzen en poolvossen. Dit is twee van de drie werken van deze vissersboten.

Boot Jakobselvkaia 2

Coucy le Château

2017

Op een van de laatste dagen van een reis naar het Zuiden, kwam ik in Picardië in Noord-Frankrijk, door de poort van Coucy le Château. De naam Coucy komt van het Latijnse Codiciacum (waarschijnlijk afgeleid van het woord codex, dat verwijst naar een kale boomstam waarvan de takken verwijderd zijn). Wegens dreiging van de Noormannen, liet de aartsbisschop van Reims in de 10e eeuw dit kasteel bouwen op een heuvel die met een muur omringd werd. In de 12e eeuw, onder Engelram III, verrees het kasteel in zijn nu bekende vorm. De dreiging van een conflict met de toenmalige kroon, noopte de oorlogszuchtige Engelram tot de bouw van een sterke burcht. Binnen een tijdsbestek van zeven jaar vanaf 1223, werd het hele complex met donjon, torens, muren en onderaardse gangen aangelegd. Het nieuwe bouwwerk, beheerste met zijn bijna zestig meter hoge donjon de noordelijke toegang tot Parijs en de doorgang van het dal van de Ailette tot het dal van de Oise, en vormde een duidelijke uitdaging aan het adres van de Franse vorsten. Voor de 1e Wereldoorlog was de donjon van het kasteel de hoogste versterkte toren van Europa, maar de donjon, de vier vestingtorens van het kasteel en twee toegangspoorten naar het dorp, werden door het Duits leger opgeblazen tijdens hun terugtocht in 1917.

Jakobselvkaia

2017

Aan de kust van het schiereiland Varanger, bij het in 2006 opgerichte Varangerhalvøya Nasjonalpark (‘halvøya’ betekent half- eiland), op een van de noordelijkste punten van Noorwegen, ligt het dorpje Jakobselvkaia. Het is een vissersdorpje met een klein haventje. Overal rondom staan conische stapels houten palen, er hangen visnetten te drogen op hoge rekken en oude, zo te zien niet meer gebruikte vissersboten staan op het droge. Het Varanger-schiereiland, bestaat uit grassige of stenige vlakten (‘blokkmark’) en een lage bergrug met als hoogste punt de 366m hoge Skipskjølen. Het heeft een Arctische flora en er leven o.a. rietganzen, dwergganzen en poolvossen. Dit is een van de drie werken van deze vissersboten.

Cill Chriosd Church

2016

In  de brede vallei van Swordale op het eiland Skye in Schotland ligt deze ruïne van het laat-middeleeuwse kerkje Cill Chriosd (Gaelic voor de ’Kerk van Christus’). Het is moeilijk voor te stellen als je in zo’n totaal verlaten landschap bij de resten van dit kerkje staat, dat het hier slechts een eeuw geleden zinderde van de industriële activiteit. Er waren marmergroeven, een spoorlijn en een fabriek. Van  de fabrieksgebouwen, de huizen van de arbeiders en de spoorlijn is nu niets meer te bekennen. Het kleine kerkje van Cill Chriosd is getuige geweest van de opkomst en ondergang van al deze menselijke activiteit en met uitzondering van een paar overgebleven littekens in het landschap is het alsof hier nooit iets gebeurd is. Inmiddels heeft de natuur langzaam maar zeker ook hier haar rechten hernomen: de muren van het kerkje worden overwoekerd door klimop.

Narberth

2005

Sjabloonschildeij: Ingelijst achter glas.Waarvan er vier van worden gemaakt die elk anders van kleur zijn.

Omhoog

Wodan